25 вересня виповнюється рік з дня загибелі 26 курсантів та екіпажу Ан-26 під Чугуєвом у Харківській області. Ключові події, пов'язані з катастрофою, — у хроніці Суспільного.

Катастрофа Ан-26 на Харківщині: хронологія подій 25 вересня 2020 року. Під Чугуєвом близько 20:45 впав військовий літак Ан-26Ш. На місці загинули 25 людей, двох госпіталізували. Державне бюро розслідувань розпочало кримінальне провадження за фактом порушення правил польотів та підготовки до них, що спричинило катастрофу та тяжкі наслідки (ст. 416 КК України). 26 вересня. День жалоби в Україні. Кількість жертв катастрофи зросла до 26 — помер один з двох курсантів, якого забрали до лікарні із 90% опіків. Ще один курсант В'ячеслав Золочевський вижив, його травми не загрожують життю. Державне бюро розслідувань назвало чотири версії катастрофи Ан-26. Опубліковано відео падіння літака. Кабмін заборонив навчальні польоти Ан-26 та їхніх аналогів на час розслідування і з'ясування причин катастрофи. 28 вересня. Слідчі відібрали зразки ДНК у близьких курсантів та офіцерів, загиблих в авіакатастрофі Ан-26. Ідентифікація триватиме кілька тижнів. Керівництво польотів на аеродромі в Чугуєві відсторонили від роботи. Бортові самописці вціліли, їх розшифровують. 29 вересня. У Харкові попрощалися з курсантом з Львівщини Віталієм Вільховим, який після катастрофи помер у лікарні. 1 жовтня. На місці падіння катастрофи Ан-26 встановили тимчасовий пам'ятний знак. 6 жовтня. У Харкові на майдані Свободи попрощалися із 25 загиблими в катастрофі Ан-26. Загиблі родом з 11 регіонів України. Зеленський підписав указ про нагородження загиблих і курсанта, який вижив внаслідок катастрофи Ан-26: 27 військових з літака Ан-26 відзначені медаллю "За військову службу Україні", 26 з них — посмертно. 20 жовтня. Генштаб ЗСУ повідомив, що родинам загиблих в авіатрощі курсантів Ан-26 перевели компенсації — по 1,5 млн грн за кожного загиблого. Родинам екіпажу пообіцяли направити виплати "після остаточного офіційного встановлення обставин та причин авіакатастрофи". Станом на грудень 2020 Міноборони України погодило виплату одноразової грошової допомоги родинам п'ятьох членів екіпажу. Останніми у 2021 році виплати отримали сім'ї двох членів екіпажу, серед яких родина командира Богдана Кишені. 23 жовтня. Генерал-майор Олександр Турінський відсторонений від виконання обов’язків начальника Харківського національного університету Повітряних сил імені Івана Кожедуба. У березні він звернувся до суду, щоб поновитися на посаді після катастрофи Ан-26. 28 жовтня. Урядова комісія озвучила висновки про причини катастрофи літака Ан-26 на Харківщині. "На технічні неполадки, які мали місце, наклався людський фактор. Плюс системні серйозні порушення в організації польотів щодо забезпечення безпеки", — заявив голова комісії Олег Уруський. 18 грудня. Державне бюро розслідувань України оголосило підозри трьом посадовцям: це командувач Повітряних сил Збройних сил України Сергій Дроздов; колишній командир військової частини А4104 В'ячеслав Глазунов, колишній керівник управління польотами на аеродромі "Чугуїв" Олександр Жук. 22-23 грудня. Вже колишнього командира військової частини у Чугуєві В'ячеслава Глазунова та екскерівника польотів Олександра Жука взяли під варту. Військовослужбовці навчальної авіаційної бригади в Чугуєві оприлюднили відкриту заяву з проханням їх звільнити. Командувача Повітряних сил Дроздова відпустили під особисте зобов'язання. 19 лютого 2021. Харківський національний університет ім. Івана Кожедуба відновив польоти на літаку Ан-26Ш. 25 березня. Суд звільнив з-під варти екскомандира військової частини у Чугуєві В'ячеслава Глазунова. 30 квітня. Кількість підозрюваних у справі зросла до шести. Слідчі ДБР вручили ще три підозри: заступнику командира військової частини А4104 Віктору Вовку, заступнику командира з льотної підготовки Роману Куценку та депутату обласної ради Олександру Турінському, який на час катастрофи виконував обов’язки начальника Харківського національного університету Повітряних сил імені Івана Кожедуба. 3 травня. Колишнього начальника Харківського національного університету Повітряних сил імені Івана Кожедуба Олександра Турінського та ще двох військових, які є фігурантами справи про падіння літака Ан-26, суд відпустив під нічний домашній арешт. 5 травня. ДБР завершило розслідування катастрофи Ан-26 на Харківщині та назвало її основні причини. У справі — 61 том. За час розслідування провели понад 150 експертиз. 20 серпня. Суд звільнив з-під варти колишнього керівника польотів на аеродромі в Чугуєві Олександра Жука. 2 вересня. Екскерівнику ХНУПС Олександру Турінському пом'якшили запобіжний захід з домашнього арешту на особисте зобов'язання. 3 вересня. За висновком військово-лікарської комісії єдиний уцілілий в авіакатастрофі Ан-26 під Чугуєвом В'ячеслав Золочевський визнаний непридатним до військової служби у мирний час та обмежено придатним у воєнний час. Навчатися на військового льотчика далі він не зможе. 20 вересня. Усі потерпілі та четверо з шести підозрюваних у справі про падіння військового літака Ан-26 ознайомилися з матеріалами справи, повідомив в інтерв'ю Суспільному слідчий ДБР у справі Іван Пузиревський. Після того, як усі підозрювані ознайомляться зі справою, її почнуть розглядати у суді. Жоден з них провини не визнає. За інформацією речниці ДБР Ольги Чиканової, станом на цей час один з підозрюваних — без запобіжного заходу, решті обрані заходи, не пов'язані з триманням під вартою. Читайте також

"Є докази, які доводять причетність підозрюваних до катастрофи", — слідчий ДБР у справі Ан-26

Джерело